Det har ständigt skett förändringar inom dataspelsvärlden och det kommer troligtvis fortsätta så under en väldigt lång tid framöver. Däremot kommer det väldigt sällan någonting nytt nuförtiden som vi tidigare inte sett. Men det var annorlunda i datorernas barndomsår, då det kändes som att det varje år kom något nytt som man tidigare inte hade sett. Det första spelet som verkligen slog igenom var spelet Wolfenstein 3D som verkligen förändrade hur vi såg på dataspelen. Före Wolfenstein var nästan alla spel i 2D och de byggde oftast på populära arkadspel. Men efter Wolfenstein skedde en utveckling som vi aldrig kunnat tänka oss.
90-talets datorspel
Det var under 90-talet som allt på riktigt började för den genomsnittlige spelaren, alltså de människor som inte kunde använda operativsystemet DOS, eller som på den tiden knappt visste vad en dator var för något. Det var nämligen väldigt ovanligt att man hade en dator hemma tills åtminstone under mitten av 90-talet. De flesta som växte upp tidigare än så visste inte vad en dator var förrän de blev vanliga att ha i varje hem.
Men det skedde en utveckling under 90-talet som ingen tidigare sett och förändringarna som skedde såg till att dataspelvärlden blev betydligt mer intressant. Det som hände under 90-talet var att det varje år fanns något nytt som inte tidigare gjorts. Det var den stora fördelen under 90-talet. Då väldigt få saker tidigare hade gjorts, blev marknaden nästan mättad av alla olika typer av spel som spelarna aldrig sett tidigare.
För det var inte bara FPS-spel som dök upp, utan även strategispelen gjorde under denna tid ett intåg i dataspelsvärlden. Dessa var något som inte tidigare gått att spela för vanliga spelare. Även om det tidigare fanns textbaserade spel så var det inte alls samma sak. Under 90-talet kom så pass nya spelformer att det ibland var svårt att hänga med i svängarna.
00-talets dataspel
Det blev på många sätt ännu bättre under början av 2000-talet, då datorerna hade blivit mer kraftfulla och nu hade ordentliga grafikkort som kunde klara mer avancerade spel än tidigare. Det var till viss del det som gjorde att 00-talet såg några av de största utvecklingarna på grafikområdet. Även om vi fortfarande i skrivande stund ser förbättringar av grafiken, är det sällan man numera verkligen ser någon större skillnad. Men när 90-talet slutade och 00-talet började, var det så stora kontraster mellan gamla och nya spel att motsvarande skillnader inte riktigt förekommer idag.
Det gjorde även att spelen attraherade en ännu större publik då dataspelen hade betydligt bättre grafik än TV-spelkonsolerna. Det var under början av 00-talet inte heller så att det kom ut TV-spelkonsoler särskilt ofta, utan det gick vanligtvis väldigt lång tid mellan nya konsolsläpp. Det gjorde att datorerna under många år fick möjligheten att snabbt springa ifrån konsolerna i den tekniska utvecklingen. Detta pågick tills nästa konsol kom ut och så fortsatte det under en lång period.
Vad var det egentligen som hände?
Det är faktiskt en bra fråga. Men på många sätt hänger allt ihop med Mores lag, som egentligen säger att det var 24 månad sker en fördubbling i processorkraft. Det gjorde att mer avancerade spel kunde utvecklas innan det ens fanns några datorer på marknaden som klarade av dem. Men när spelen väl släpptes hade datorerna hunnit ikapp. Men det var också så att marknaden för dataspel verkade vara ändlös och det var inte bara ett spel som folk köpte varje år.
Det blev så att man köpte fler och fler dataspel, eftersom det alltid kom något nytt spel som man ville testa. Det gjorde att marknaden inte blev mättad utan även spel som var ganska vardagliga fick en stor publik. Det var även under den här tiden som alla stora spelserier började tillverkas. Dessa inkluderar bland annat Warcraft till Command & Conquer och Total War serien. Även Doom fick flera uppföljare som fortfarande spelas, trots att det nyaste spelet i den serien har rätt så många år på nacken nu. Det var helt enkelt en fantastisk tid för dataspel!
Gaming
Många av dagens unga har växt upp med tv-spel i en rad format. De något äldre minns hur allt började med klassiska t.ex. Nintendo 8-bitars.
-
Nyheter
- Utrustning för spelhårdvarumarknad som används för att förbättra spelupplevelsen.
- På väg till världsutställningen 2010.
- Från utställningsträning utöver: ett viktigt sätt att förbereda sig för speldagen vid nästa marknadsföringsutställning.
- Programvara för spelkafé – nödvändigheten av att hantera ett framgångsrikt spelkafé?
- Expo för informationsteknologi i Kina.
- Erövra världsutställningen: Anpassa utställningshyran.